- Nacházíte se: Úvodní strana
- Zprávy
- Z redakce
- Půvaby pátého pražského obvodu
Půvaby pátého pražského obvodu
FOIBOS - 1. 1. 00:00
Znáte slavné stavby svého města? Zastavte se s námi na okamžik a rozhlédněte se kolem. Pražské ulice jsou překrásné... Zveme Vás k prohlídce Viaduktů Buštěhradské dráhy.
Dva kamenné viadukty, které při rozšíření Buštěhradské dráhy v sedmdesátých letech 19. století přemostily Dalejské údolí, získaly také jméno Pražský Semmering. Přírodní scenerie, kterou procházejí, totiž může alespoň vzdáleně připomenout horské sedlo mezi Dolními Rakousy a Štýrskem, jímž vede první evropská vysokohorská železnice. Obloukové viadukty se staly nerozlučnou dominantou údolí. Ve své době je však provázely vzrušené protesty (mimo jiné i proto, že stavbě padl za oběť věhlasný smíchovský hostinec U Zlatého jelena). První viadukt je 21 metr vysoký. Má sedm kamenných oblouků, v horní části mostu je vložen ocelový rošt, který nese vlastní kolejové těleso. Druhý viadukt (o pěti obloucích) se rozpíná ve výši 19,74 metru. Pod prostředními dvěma pilíři teče Dalejský potok. Jedná se o vynikající technickou památku. Trať, která přes viadukty vede ze Smíchova do Hostivic, vybudovala Společnost Buštěhradské dráhy jako spojku ke své hlavní trati z Buben do Chomutova. Na délce zhruba dvaceti kilometrů překonává výškový rozdíl téměř 180 metrů se stoupáním místy až 16 promile. Stavba viaduktů trvala sedmnáct měsíců. Na stavbě trati pracovalo celkem 1200 dělníků, jejichž veškerou mechanizací bylo 77 železničních vozů, 770 ručních vozíků, 590 koleček a 26 koní. V červenci 1872 byla na trati zahájena nákladní doprava, v polovině října všeobecná doprava. K vlakům nákladním tehdy přibyly denně dva páry osobních vlaků. Jízda z konečné na konečnou jim trvala necelou hodinu. »A právě nástup osobní dopravy přivedl tehdejší Pražany k poznání, že se za branami jejich města zrodilo cosi neobvyklého. V samém srdci Čech se totiž vyskytla trať, nezapadající do poněkud unifikované, rovinaté podoby pražské železniční sítě,« píše znalec historie železniční dopravy Pavel Schreier. Společnost Buštěhradské dráhy trať provozovala do konce roku 1922, od 1. ledna 1923 byla zestátněna. V průběhu času byly některé zastávky zrušeny či přesunuty a v současné době je v úseku trati Českých drah č.122 Praha Smíchov – Hostivice celkem sedm zastávek.
www.slavnestavby.cz
Přejeme Vám příjemné čtení a pěkné procházky pražskými ulicemi...
Více o Slavných stavbách Prahy 5.Soutěže
Moje slavná vila
Právě jsme soutěž Moje slavná vila ukončili a vylosovali výherce. Přesto Vám nabízíme možnost nesoutěžně se podělit o zajímavé fotografie z procházek a výletů!
Míjíte na svých každodenních cestách krásné nebo zajímavé domy? Všímáte si osobitých staveb ve svém okolí? Možná, že nevznikly pod rukama světoznámých architektů, možná nezměnily dějiny bydlení. Jsou-li ale součástí "genia loci" vaší ulice, čtvrti, nebo města, zaslouží si, aby se o nich vědělo.
Nové diskuse
- Vila Gustava Deutsche
- Vila Olomouc, Na Vozovce 5
- Zajímavosti
- vila ve Velkém Oseku
- VILA SPIRO Větřní
- Pomoc pri hledani mista, kde stoji vila
- Pomoc pri hledani mista, kde stoji vila
- Kde zjistím historii vily?
- Vila Josefa Bartoně
- vily v Bohumíně
- Suchardova vila v Nové Pace
- Vila v Kloboukách u Brna
- Mužík vs. socialistická architektura
- Vila F.Grohmanna
- Ludersdorfova vila